انتخاب مناسب ترين رنگ اتاق خواب كودك از نظر روانشناسي

درحقيقت دانستن نكات مهم و كليدي ،در رابطه با رنگ آميزي اتاق خواب كودك ؛ اينست كه ، بعضي از والدين با قرار دادن اسباب بازي رنگي در اتاق خواب ، هيجان كودكان را چندين برابر مي كنند و روند خوابيدن را به تاخير مياندازند . ولي طبق نظريه روانشناسان اين كار اشتباه است و بايد بدانيد كه قرار دادن اسباب بازي ها در اتاق كودك انتخاب خوبي نيست ، زيرا متخصصان ميگويند كه اسباب بازي هاي پر سر و صدا رنگي را هنگام خواب از كودكان خود دور كنيد تا آنها با آرامش بهتري بخوابند .


روانشناسي رنگ دراتاق خواب كودك

رنگ هاي اتاق خواب كودك

در حالت عادي ، روانشناسان با انجام تست هايي بر روي كودكان دريافته اند كه چه رنگهاي براي كودكان مناسب است و باعث خوشحالي  و نشاط فراوان آنها ميشود.

اگر آگاهي و اطلاعات خود را در مورد رنگها و تاثيرات آنها بر كودكان بالا ببريد دهيد ، ميتوانيد با توجه به اصول روانشناسي بهترين رنگ را براي اتاق خواب كودك خود انتخاب كنيد . همچنين بهتر است كه براي بالا بردن اعتماد به نفس كودكان در انتخاب رنگ براي دكوراسيون اتاق خواب از آنها نيز نظر بخواهيد و مطابق با سليقه و نظريه  آنها پيش برويد  . هيچگاه از انتخاب رنگ مناسب و  اهميت ويژه روانشناسي رنگ ها غافل نشويد ، تا از اين طريق محيطي زيبا را براي فرزندان عزيزتان فراهم كنيد .

اينطور كه پيداست ، انتخاب رنگ مناسب براي اتاق كودك مي تواند بر روحيه آنها تأثير شگرفي بگذارد . در واقع كودكان مي توانند نسبت به برخي رنگ ها حساسيت بيشتري از خود نشان دهند ، بنابراين دقت داشته باشيد كه عاقلانه و با توجه ، رنگ را انتخاب كنيد. در اين مبحث مي خواهيم شما را با بهترين نوع رنگ ها از نظر روانشناسي براي دكوراسيون اتاق خواب كودك آشنا كنيم  .

رنگ گرم و سرد

Warm colors :

بايد توجه كنيد كه رنگ هاي گرم حس صميميت و راحتي ويژه اي  را به كودكان القاء ميكنند . رنگ‌‌هاي گرم شامل رنگ‌‌هايي قرمز ، زرد و نارنجي هستند . بايد بدانيد اين رنگ‌‌ها داراي حس شور و هيجان بوده و از اين رو جنب و جوش كودكان را افزايش ميدهند .

Cool colors :

در عوض رنگ هاي سرد نيز نماد آرامش و سكون هستند . در مجموع رنگ هاي سرد حس آب ، آسمان و حتي يخ و برف را به ما يادآوري مي كنند . در نتيجه ، بهتر است كه از اين رنگ هاي آرامش بخش ، براي رنگ آميزي اتاق خواب كودك خود استفاده كنيد .

همچنين ، رنگ هاي خنك شامل : بنفش و سبز و آبي مي باشد ، اما رنگ هاي ديگري هم وجود دارد كه از آن ها به عنوان رنگ هاي سرد نام برده مي شود ، اين رنگها شامل خاكستري و سفيد و سياه هستند .

 

رنگ قرمز (Red color )

خوشبختانه رنگ قرمز ، رنگي انرژي بخش و هيجان آور است و لازم  است بدانيد كه مي تواند ضربان قلب و فشار خون را افزايش دهد و اشتها را تحريك مي كند . در حالي كه رنگ قرمز محرك است ، مي تواند احساس خشم و خصومت بيشتري را نيز ايجاد كند . بنابراين بهتر است كه مراقب اين رنگ دوست داشتني و پرطرفدار باشيد كه از آن در  اتاق خواب،  زياد استفاده نكنيد ، زيرا اين رنگ باعث افزايش انرژي شده و حتي ميتواند كودك شما را خشمگين كند .

درنهايت، رنگ قرمز براي ديوارهاي برجسته ، گزينه زيبا و خوبي  است . همان طور كه در قسمت بالا گفته شد ، از نظر روانشناسي استفاده زياد از اين رنگ در دكوراسيون اتاق خواب ميتوان كودكان شما را خشمگين و عصبي كند  .

رنگ نارنجي (Orange )

اصولا نارنجي رنگ روشن و شادي است . در اصل اين رنگ دل انگيز و زيبا ، سرشار از حس صميميت ، خوشي و سرزندگي مي باشد و اشتهاي كودك را بطور ناگهاني افزايش مي دهد . بايد دانست كه اين رنگ ، تاثير شگرف وفوق العااده اي بر تقويت روابط اجتماعي و نيز ارتباط كودكان با ديگران دارد . در كل ، اين رنگ اعتماد به نفس كودكان را به طرز باورنكردني اي بالا مي برد .

در حقيقت ، روانشناسان به اين موضوع تاكيد دارند كه درست است اين رنگ كودكان خجالتي را اجتماعي تر مي كند ، اما دقت نمائيد كه استفاده زياد از اين رنگ در اتاق خواب كودك ميتواند باعث عصبانيت و خشم فرزند شما نيز شود . دوباره تكرار مي شود كه ، رنگ هاي اتاق خواب كودك را از نظر روانشناسي درست انتخاب  كنيد .

رنگ قهوه اي ( Brown color )

گفتني است كه رنگ قهوه اي با احساس امنيت ، اعتبار و اطمينان خاطر رابطه نزديكي دارد و باعث ايجاد آرامش و راحتي مي شود . خوب است كه قهوه اي با رنگ هاي تند و گرم به خوبي هماهنگ مي شود و ميتوان از آن به عنوان رنگ زمينه استفاده كرد و محيط اتاق خواب را زيباتر و خاص تر كرد . اما اين رنگ نيز همانند رنگ هاي ديگر مي باشد و لازم است كه حد اعتدال آن را رعايت فرمائيد . زيرا زياده روي از آن علي الخصوص در اتاق كودك ، فضا را تاريك و كلافه كننده مي كند . از نظر روانشناسي اگر كودكان حساسي داريد ، توجه داشته باشيد  كه هرگز از اين رنگ به صورت خام در دكوراسيون اتاق خواب استفاده نكنيد.

در اين راستا ؛ نظريه ما اينست كه براي روشن شدن فضا از اين رنگ در كنار رنگ هايي مانند سفيد ، خاكستري ، بژ استفاده كرده و محيط خواب را زيبا تر و شاد تر نمايان كنيد.

رنگ زرد (yellow )

در واقع رنگ زرد  ، يكي از رنگ هاي پركاربرد و پرطرفدار مي باشد  كه در دكوراسيون اتاق خواب كودك نقش بسزايي دارد.

 به طور كلي ،Color yellow از نظر روانشناسي احساس شادابي ، انرژي بالا و حس بشاش بودن را در كودكان دلبند شما، به طرز شگفت آوري افزايش مي دهد ، در عين حال، نكته ي مهمي كه نبايد از آن غافل شويد ، اينست كه رنگ زرد تنش هاي عصبي كودكان شما را كاهش مي دهد .

لازم به ذكر است كه بدانيد ، كودكاني كه در اتاق با رنگ زرد بازي يا مطالعه مي كنند داراي تمركز بيشتر هستند و نيز حافظه بهتري دارند . اما ،  اين نكته را نيز مد نظر داشته باشيد كه استفاده از اين رنگ به تنهايي در اتاق خواب كودك ميتواند اختلالاتاي ايجاد كند . از نظر روانشناسي استفاده زياد از رنگ زرد در اتاق خواب كودك ، باعث ميشود كودكان ديرتر بخوابند و در طول روز نيز بيشتر احساس خستگي كنند  .

بنابراين ، بهتر است از رنگ زرد به عنوان رنگ لهجه در كنار رنگ هاي خاكستري ، آبي يا سبز براي دكوراسيون اتاق خواب كودك استفاده كنيد . اين كار جلوه ي زيبايي به اتاق خواب كودك بخشيده و از نظر روانشناسي باعث آرامش بهتر كودكان  نيز مي شود .

________________________________________

منبع : wikisara

20 ترفند ساده روانشناسی

ما مجموعه ای عالی از 20 ترفند و نکات روانشناختی را که در شرایط مختلف زندگی روزمره مفید خواهند بود، برای شما جمع آوری کرده ایم. عالی نیست؟ امیدواریم بتوانید بلافاصله آزمایش آنها را شروع کنید. 20 ترفند برتر روانشناسی ما عبارتند از:بهترین روانپزشکان تهران

20- از دیگران اطلاعات بگیرید

اگر دوستی دارید که می خواهید با شما درد دل کند، احساس خود را به شما بگوید، یا حتی اطلاعات ساده ای به شما بدهد. این ترفند روش مناسبی برای به دست آوردن اطلاعات کامل از او خواهد بود.

از او سؤالی بپرسید، و اگر جواب کاملی نداد، یا احساس کردید چیزی را پنهان کرده، تماس چشمی خود را با او حفظ کنید و برای چند ثانیه ساکت بمانید.

همه نکات جالب روانشناسی اینجاست

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.