آرامش بخش ترين رنگ هاي اتاق خواب از نظر روانشناسي

انتخاب رنگ اتاق خواب ، هميشه يك دغدغه مهم و اساسي است بخصوص كه اين روزها برخي از مردم تصميم هاي مختلفي مي گيرند كه براي سال جديد ، رنگ ديوارهاي خانه خود را تغيير دهند . قطعا هر رنگي تاثيرات متفاوتي بر فضاي خانه و روحيه شما مي گذارد .

معمولا ، انتخاب رنگ اتاق خواب متناسب با نيازها و روحيات افراد ، از نكات بسيار مهمي است كه بايد بدان توجه داشته باشيد .

شما تا به حال به اين فكر كرده ايد كه چرا در فضايي احساس آرامش و راحتي مي كنيد ولي در فضاي ديگر احساس تنش يا ناراحتي و آشفتگي مي كنيد ، در اين مواقع ، بايد دانست كه رنگها  بر احساسات و عواطف ما به صورت ناخود آگاهي تاثيرگذار است .بنابراين لازم است كه حس و حال هر رنگ را از نظر روانشناسي درك كنيم تا بتوانيم بهترين و زيباترين رنگ را براي تزئين اتاق خواب در نظر بگيريم.

گاهي اوقات  براي ايجاد فضايي آرامش بخش و خواستني ، بايد دانش و تحقيقات روانشناسي خود را در رابطه با انتخاب رنگ ها بالا ببريد . در همين حين ، دانشمندان علوم رنگ شناسي بر اين عقيده هستند كه ميتوان از رنگ ها به عنوان رابط ارتباطي مستقيم بين اشخاص نيز استفاده كرد . همواره محققان دريافته اند ، رنگ ها چيزي فراتر از يك تجربه بصري هستند كه مي تواند بر روحيه و احساسات ما تأثيرات چشم نوازي نيز به جاي بگذارند .

رنگ اتاق خواب از نظر روانشناسي 

لازم به ذكر است كه علم روانشناسي رنگ سابقه طولاني و قديمي داشته است و در فرهنگ هاي گوناگون ، افراد از آن براي زيبا سازي و داشتن فضايي مدرن ، براي خانه خود  استفاده مي كردند . بهتر است بدانيد كه يكي از با ارزش ترين مطلب قابل ذكراينست كه  ، رنگ ها مي توانند تاثير كاملا مستقيمي بر شادي و يا غم شما در زندگي بگذارند .

بطور معمول ، حال كه تاحدودي با اين مبحث كليدي آشنا شده ايد ،  در ادامه ي اين مقاله ارزشمند و پركاربرد ، ويكي سرا تمايل دارد تا علم روانشناسي رنگ براي دكوراسيون اتاق خواب را به طور دقيق تر براي شما خوانندگان گرامي مطرح كند ، تا بتوانيد از آن براي ايجاد فضايي بينظير و دل انگيز استفاده نمائيد .

خوشبختانه در اين مبحث مي توان خبر خوب و خوشي را  به شما عزيزان داد كه شما مي توانيد به راحتي و آساني با رنگ آميزي ديوارها ، رنگ تخت ، مبلمان يا حتي با استفاده از رنگ هاي نقطه اي بر روي پتو و نيز استفاده از گياهان يا تصويري دوست داشتني و جذاب روي ديوار ، جلوه ي خاص و برتري را به اتاق خواب دهيد . همانطور كه در ابتداي مقاله  ، بدان نيز اشاره داشتيم  ،رنگ ها از لحاظ روانشناسي ، ميتوانند حال روحي و جسمي ما را خوب يا بد كنند .

درحقيقت ، استفاده از رنگ هاي مختلف براي دكوراسيون اتاق خواب مي تواند به نوعي ، شخصيت منحصر به فرد و ويژگي هاي خاص شما را نشان دهد و از طرفي انرژي فوق العاده مثبت را وارد فضاي اتاق خواب شما كند . دقت داشته باشيد كه واكنش به رنگ مي تواند ذهن افراد را به خود درگير كند ، اما بايد دانست كه ، انواع مختلف وگوناگوني  از رنگ ها ، مي تواند واكنش هاي خاصي را ايجاد كنند . مثلا رنگ هاي گرم مانند قرمز ، زرد و نارنجي مي توانند احساس گرماي بيش ازحد يا پرخاشگري را به وجود آورند . اما در عوض ، رنگ هاي سرد مانند سبز و آبي مي توانند آرامش بخش باشند .

اصولا ، از آن جايي كه همه ما براي رفع خستگي و نيز انجام كارهاي سخت روزانه ، ساعت هاي زيادي در اتاق خواب هستيم ، پيشنهاد مي شود كه به اصول روانشناسي رنگ در هنگام چيدمان اتاق خواب بيشتر دقت داشته باشيد  .

مسلما همه ما مي دانيم كه ، خواب بخش مهمي از زندگي افراد را به خود اختصاص مي دهد و به مراتب كيفيت خواب ، مي تواند بر تمام وجوه زندگي تاثيرگذار باشد . بدين منظور  ،  با استفاده از اصول روانشناسي خوب براي چيدمان اتاق خواب ، مي توانيد شرايط محيط خواب خود را به بهترين شكل حاضر تغيير دهيد و از محيط خود لذت كافي ببريد .

شايان ذكر است كه بدانيد در ادامه مبحث ، ويكي سرا رنگ ها را تجزيه كرده و به شما ميگويد كه هر كدام از رنگها چه حسي را به اتاق خواب شما هديه مي دهند .

 

انواع خاص رنگها و چرخه ي آن

در حالت كلي ، نكته حائز اهميتي كه بايد بدان توجه داشت اينست كه ،  رنگها به سه گروه اصلي ، رنگ هاي گرم ، سرد و خنثي طبقه بندي مي شود كه در ادامه درمورد اينكه اين تركيبات خاص و ايده آل چگونه تعريف ميشوند و خصوصيات عالي و سحرآميز  هركدام از آنها به چه صورت است، بحث و گفتگو مي كنيم .

 

** رنگ هاي سرد

معمولا ، رنگ سرد به تركيباتي گفته ميشود كه حس طبيعت و آرامش خاطر را در بدن ما ايجاد مي كند . در كل ، بهتر است بدانيد كه اين تركيبات خيلي قوي نيستند و تمايل به عقب نشيني در فضا دارند . در نتيجه ،  استفاده دقيق و اصولي از اين كاربن رنگ ، خستگي بدن را كاهش داده و انرژي آن را بطور شگفت انگيزي افزايش مي دهد .

درحقيقت مي توان گفت كه سبز ، آبي و بنفش در زير گروه رنگ هاي سرد قرار مي گيرند . خوشبختانه اين تركيب رنگ ها در فضاهاي فشرده ، بهترين و زيبا ترين عملكرد را براي بزرگ نمايي فضاي كوچك به فضايي بزرگ تر را دارند . از اين نكته نيز غافل نشويد كه از نظر روانشناسي Coold colors براي دكوراسيون اتاق خواب ميتواند بسيار مناسب باشد . در مجموع  ، تركيبات رنگي سرد ، استرس ، اضطراب ، نگراني و احساسات پريشاني را كاهش مي دهند . به عبارتي ديگر ، سبز ، آبي و بنفش رنگ هاي آرامش بخشي هستند ، آنها تنش هاي ناخوشايند و بد را به طرز باورنكردني كاهش ميدهند و از اين طريق ميتوانند انتخاب خوب و بدون نقص براي اتاق خواب باشند .

بهتر است بدانيد كه، استفاده از اين تركيب رنگي براي اتاق خواب ميتواند حس و حال هواي تازه را در اتاق خواب ايجاد كرده و از اين رو نيز باعث افزايش فوق العاده انرژي بدن مي شود .

 

** رنگ هاي گرم

بطور كلي ، نكته كليدي و ارزشمندي كه بايد در اين مطلب درنظر داشته باشيد اينست كه  ، در چرخه رنگ ، يك گروه از رنگها هم راستاي خورشيد ، گرما و آتش قرار دارند كه به آنها رنگ گرم و خاص نيز گفته ميشوند . عملا ، اين رنگها بر روي احساست شخصي و رفتار آنها  تاثيرگذار است .

درضمن توجه كنيد كه رنگهاي قرمز ، زرد ، نارنجي و سايه هاي مختلف اين رنگ ها در زير گروه اين تركيب رنگ هاي به دل نشين و رويايي قرار مي گيرند . در نهايت ،  مي توان گفت كه طول موج اين رنگها طولاني است و اين رنگها به راحتي قابل مشاهده هستند .

 

** رنگ هاي خنثي

توجه كنيد كه رنگ هاي خنثي را به وضوح نميتوان در چرخه رنگي شناخت ، بلكه آنها مكمل رنگهاي ديگر نيز هستند . بهتر است  بدانيد كه رنگ هاي خنثي با رنگ هاي اصلي و ثانويه رقابت نمي كنند و در عوض آنها را ستايش مي كنند .

در اصل مي توان گفت كه رنگ هاي خنثي يا ( Neutral colors ) تركيباتي مي باشد كه معمولا در طيف رنگي قرار نمي گيرند . به طور معمول ، اين رنگ ها از تركيب رنگ ها با يكديگر به وجود مي آيند و ميتوانند اثرات فوق العاده ناب يا مثبت و منفي نيز داشته باشند .

قاعدتا رنگ هاي برتر و خنثي شامل :

  • گلبهي
  • زرد روشن
  • قهوه‌ اي بي حال
  • كرم
  • خاكستري
  • سفيد
  • شيري
  • سفيد چرك
  • طوسي روشن
  • بژ
  • طلايي كم رنگ

 

رنگ بنفش براي دكوراسيون اتاق خواب

بهتر است بدانيد كه رنگ بنفش ، تركيبي از طيف رنگ هاي گرم و سرد ، يعني قرمز و آبي است . معمولا رنگ بنفش، هيجان رنگ قرمز و آرامش رنگ آبي را در خود جاي داده است . هرگز فراموش نكنيد كه بنفش از قديم اليام نماد اشراف، قدرت و ثروت است و ميتواند خلاقيت و قوه تخيل افراد را به طرز عجيبي افزايش دهد .

امروزه افراد زيادي علي الخصوص روانشناسان ، رنگ بنفش را مناسب ترين  و خاص ترين رنگ براي اتاق خواب ميدانند ، زيرا اين رنگ حال عمومي افراد را بهبود ميبخشد و تنش هاي عصبي و كلافه كننده ي افراد را كاهش مي دهد .

لازم است بدانيد كه از نظر روانشناسي افراد معتقد ند كه اين رنگ انرژي بخش است و هيچ محدوديتي در اين رنگ وجود ندارد . بنابراين ، اگر ميخواهيد در زمان قرار گرفتن در اتاق خواب از آن فضا حس فوق العاده خوبي را دريافت كنيد ،پيشنهاد ميشود كه از اين تركيب رنگ استفاده نمائيد  .

در نهايت بهتر است بدانيد كه رنگ بنفش به عنوان رنگي سرد داراي طبيعتي تسكين دهنده است ، به همين دليل روانشناسان اشاره مي كنند كه حتما از اين رنگ براي دكوراسيون و چيدمان اتاق خواب خود استفاده كنيد .


منبع : wikisara

روانشناسی کودکان 5 تا 8 ساله

اگر کودک 5 تا 8 ساله ای دارید، در این مطلب با ما همراه شوید چون در اینجا نکات مفیدی در مورد رشد زبان و توسعه ی مهارت های کلامی و غیر کلامی این کودکان آورده شده است. در انتهای مطلب نیز زمان مراجعه به پزشک و چند نکته ی مفید برای والدین آورده شده است که با استفاده از آنها می توانید به پیشرفت فرزند 5 تا 8 ساله ی خود کمک کنید.بهترین روانپزشکان تهران

نکات کلیدی

  • کودکان 5 تا 8 ساله، بهتر می توانند صداها و نحوه ی ساخت کلمات را درک کنند. این امر به آنها کمک می کند تا خواندن را بیاموزند.
  • با رسیدن کودکان به سن 5 سالگی، می توان تمام حرف ها و صحبت های آنها را درک کرد.
  • درک و استفاده کودکان 5 تا 8 سال از دستور زبان در حال پیشرفت است. جملات مورد استفاده و قصه گویی آنها نیز بتدریج پیچیده تر می شود. روانشناسی کودکان
  • در این سن کودکان در حال یادگیری کلمات بیشتری هستند.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.