مفهوم يين و يانگ و كاربرد آن در زندگي

مطمئنا اولين چيزي كه به ذهنتان خطور مي كند اينست كه يين و يانگ چيست و چه تاثيراتي بر زندگي ما دارد و براي چي بايد آن را بشناسيم ؟  

يين و يانگ چيست ؟ 

گفتني است كه يين و يانگ از نمادهاي باستاني چيني مي باشند كه در حالت كلي  به هماهنگي اشياء و همچنين حالت هاي افراد نيز اشاره دارند . به نوعي مي توان گفت كه اين نماد به ما يادآوري مي كند ، زندگي يك چرخه متعادل است و بايستي دوگانگي هاي زندگي خود را در آغوش بگيريم و خود را بدان وقف دهيم. غالبا در اين مبحث نكته اي كه نبايد فراموش شود اينست كه اين قانون معجزه آسا به دنبال روزهاي خوب ، ناهنجار ها ، بالا و پايين رفتن ها نيز وجود دارند .


در اصل يين و يانگ  به ما ياد آوري مي كنند خوبي و بدي بخش جدا ناپذيري از زندگي ما هستند و دقت نمائيد كه  كليد اصلي اين هماهنگي پذيرش مثبت و منفي در كنار هم است و نه برداشت يك قسمت و دور انداختن قسمتي ديگر .

بطور معمول ، اين نماد( يين و يانگ ) از تائوئيسم ( آيين تائو ) مي آيد و داراي معناي سنگيني است ، با اين اوصاف ، براي درك بهتر اين نماد لازم است آن را به صورت دقيق بررسي كنيد تا بتوانيد از انرژي حاكم بر آن در زندگي خود استفاده كنيد .

دقت كنيد ، افرادي كه به دنبال دانش فنگ شويي هستند مسلما نماد جهاني يين و يانگ را مي شناسند . در مجموع بايد دانست ، يين و يانگ به صورت دو نيم دايره با رنگ هاي مشكي و سفيد مي باشد كه توسط يك خط منحني به يك ديگر وصل شده است و به خاطر داشته باشيد كه هر يك از منحني ها با دايره مقابل خود كامل ميشود.

نكته اي كه هرگز نبايد از آن غافل شويد اينست كه ؛ دايره كوچكي كه در يانگ و يين قرار دارد نشان دهنده اين موضوع است كه هر دو آنها تكميل كننده هم هستند و بدون هم معنايي ندارند . در حقيقت ، چرخه ي اين ارتباط تمامي ندارد و هر كدام كه نزديك به حداكثر باشد ، ديگري در درونش شروع به رويش مي نمايد . توجه داشته باشيد كه وقتي يين و يانگ در كنار هم متعادل باشند قادر هستند خستگي را رفع و نشاط فوق العاده اي را جانشين آن كنند . بر اين اساس مي توان بيان نمود كه هدف اصلي آيين يين و يانگ در فنگ‌ شويي، حفظ تعادلي مستمر و ايجاد آرامش خوب و بدون دغدغه در زندگي روزمره است .

 

 

عناصر يين و يانگ

در حقيقت نكته اي كه بايد هميشه مدنظر داشته باشيد ، اينست كه اين عناصر به صورت جفت هستند . اگر بخواهيم بصورت ساده تر بيان كنيم  ، مي توان گفت كه اين نيرو مانند ماه و خورشيد ، ماده و نر، تاريك و روشن ، سرد و گرم مترادف يكديگر هستند . اما نبايد فراموش كنيد كه هيچ كدام بر ديگري برتري ندارند و هر دو در يك سطح قرار دارند . بهتر است بدانيد كه اين دو منحني هم ديگر را تكميل مي كنند و بدون هم معنايي ندارند .

قائدتا ، ماهيت نيرو يين و يانگ در هم نهفته است و نيروهاي آنها با هم تكميل ميشود ، حتي لازم است اين نكته را درنظر داشته باشيد كه عدم حضور و كاهش هر يك ، اين تعادل را بر هم ميزند . يين و يانگ مانند سايه و نور هستند ، كه اگر نوري نباشد سايه اي هم ايجاد نميشود . در اين مورد ، آگاهي لازم را داشته باشيد كه اگر يين قوي تر باشد ، يانگ ضعيف تر خواهد بود و برعكس ، اين حالت هميشگي است . يين و يانگ مي تواند تحت شرايط خاصي با هم عوض شوند . بطور واضح تر مي توان گفت كه عناصر هم كدام در ديگري حضور دارد و هم ديگر را كامل مي كنند .

 

يين و يانگ از نظر روانشناسي

حال رسيديم به بحث جذاب و دوست داشتني روانشناسي كه درهر موقعيتي تاثيرگذار است و مي تواند حال تمامي افراد را دگرگون كند .

 در اينجا ، روانشناسان نام هاي ديگري را براي يين و يانگ بيان كرده اند كه لازم است بدانيد ، آنيما و آنيموس نام هاي اين نماد باستاني در روانشناسي است . در كل جالب است كه ، آنيما نماد زنان و آنيموس نماد مرد مي باشد  .

بر اساس اين علم ، آنيما و آنيموس بدون هم وجود ندارند و هر جا آنيما باشد، آنيموس نيز حضور دارد . فراموش نكنيد كه علم روانشناسي از اين دو مؤلفه به ميزان زيادي بهره مي برد . به طور مثال اگر در زني ميزان تعادل آنيما به هم بريزد و حس مردانه يعني آنيموس غالب گردد ، زنان نيز ممكن است به بيماري هاي مختلفي از جمله ، سرطان تخمدان ، آلرژي و غيره دچار شوند . از طرفي ديگر ،  اگر ميزان انرژي آنيموس در يك مرد بهم بخورد ، ممكن است فرد دچار اختلالاتي از جمله مشكلات باروري ، افسردگي ، استرس ، آلرژي ‌و ديگر بيماري ها شود .

در اين راستا ، دلتشمندان و محققان دريافته اند آنيما و آنيموس بدون هم از تعادل خارج مي شود و به هيچ عنوان تكميل نخواهند شد . حتي شواهد اين علم را به طور واضح ميتوان در دين مبين اسلام مشاهده كرد . همان طور كه مي دانيم در دين مبين اسلام به ازدواج تاكيد فراوان شده و از طرفي افراد را از رابطه نامشروع منع كرده اند . بدين ترتيب ،  بايد اين نماد را به طور كامل درك كنيم تا بتوان از تمام جنبه هاي آن در زندگي شخصي استفاده كنيم .

 

نماد يين و يانگ

گفتني است كه اين نماد (همچنين به عنوان نماد تاي چي در چين شناخته مي شود) ، از دايره اي تشكيل شده است كه توسط يك خط منحني به دو نيم دايره تقسيم مي شود . نيمي از دايره سياه است كه معمولاً نمايانگر سمت يين و نيمي ديگر سفيد ميباشد كه نمايان گر نماد يانگ است .

يك نقطه از رنگ سفيد و مشكي در نزديكي مركز نيمه ديگري قرار دارد . بنابراين ، دو نيمه دايره در يك منحني مارپيچي در هم تنيده مي شوند كه يك دايره كامل را به وجود مي آورند . دقت نمائيد ، نقاط كوچك نشان دهنده اين ايده است كه هر دو طرف هم ديگر را تكميل مي كنند . نقطه سفيد در ناحيه سياه و نقطه سياه در ناحيه سفيد همزيستي و وحدت را به ما ياد آوري مي كند . همچنين ، خط منحني نشان مي دهد كه هيچ جدايي مطلقي بين دو سمت نماد وجود ندارد ، بنابراين ، نماد يين و يانگ هر دو طرف را شامل مي شوند ، كه به معني دوگانگي، پارادوكس، وحدت در تنوع ، تغيير و هماهنگي حالت هاي افراد در زندگي است .

 

اصول اصلي يين و يانگ


(1) يين و يانگ با هم يك كل را تشكيل مي دهند :

بطور معمول ، يين و يانگ نمايانگر نيروهاي متضادي هستند كه وقتي به هم مي پيوندند همه چيز را در دنياي طبيعي نشان مي دهند. در مجموع ، آنها با هم نمايانگر جنبه هاي مختلف جهان هستند و بايد به تعادل بين آنها توجه و دقت خاصي داشته باشيد  .

 

(2) نه يين و نه يانگ نمي توانند كاملاً مسلط باشند :

همانطور كه گفته شد ، يكي بدون ديگري نميتواند وجود داشته باشد ، همانطور كه حركت بدون استراحت يا سايه بدون خورشيد نميتواند وجود داشته باشد . هم يين و هم يانگ هميشه نياز به حضور هم دارند و يكي بر ديگري برتري ندارد .

 

(3) يين و يانگ هرگز ساكن نيستند:

در اين مورد بايد توجه داشته باشيد كه ، تعادل بين يين و يانگ هميشه در حال تغيير است . يين و يانگ در هم تنيده هستند و با هم ديگر حركت مي كنند . هرگز نقطه اي وجود ندارد كه يين و يانگ از حركت باز ايستند، همان طور كه ميزان نور و تاريكي هميشه با طلوع و غروب خورشيد در هر روز تغيير مي كند .

 

(4) عوامل خارجي مي توانند تعادل را به هم بزنند :

در حالت معمول ،  هنگامي كه تعادل يين و يانگ به دست آمد، چيزي خارج از سيستم مي تواند آن را مختل كند . لذا توجه نكردن به اصول چيدمان و اهميت ندادن به عدد كوا ميتواند اين تعادل را بر هم زند و از اين رو بيماري و مشكلاتي را براي افراد ايجاد كند .

 

موارد استفاده از قانون يين و يانگ

بطور كلي  ، مفهوم يين و يانگ به بسياري از جنبه هاي فرهنگ چيني گسترش يافت و همچنين در سراسر آسياي شرقي و در نهايت بقيه كشورها از اين قانون براي ايجاد زندگي بهتر استفاده كرده اند .

ورزش

خوب است كه بدانيد ، بسياري از انواع ورزش هاي مقاومتي براي بالا بردن تمركز افراد مانند يوگا ، ريشه در تعادل انرژي يين و يانگ فرد دارد . دقت نمائيد كه وقتي اين نيرو متعادل باشد فرد ميتواند حركات ورزش خود را با دقت بالايي انجام دهد . بنابراين ، بهتر است كه  از تعادل يين و يانگ به هيچ وجه غافل نشويد ، زيرا ميتواند زندگي شما را به طور كلي تغيير دهد .

_________________________________________________________

 منبع { wikisara }

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.