ميكروسمنت چيست و چه كاربردهاي ويژه اي دارد؟

اخيرا يكي از موادي كه در نماسازي و دكوراسيون داخلي متناسب با نيازهاي متفاوت كارفرمايان عزيز مورد استفاده قرار ميگيرد ماده اي به نام ميكروسمنت است. ميكروسمنت ها در واقع  نوعي از پوشش هاي تزئيني، با بافت پليمري و كامپوزيت آلي- معدني ساخته شده از سيمان، رزين­ هاي بر پايه آب، مقداري افزودني­ و رنگدانه­ هاي معدني وطبيعي است كه اين ساختار باعث به وجود آوردن پوششي بي همتا و با دوام مي شود .

ميكروسمنت چيست ؟


در اصل ، ميكروسمنت كه به نام‌ هاي ميكرو اسكريد، ميكرو بتن يا ميكرو تاپينگ نيز شناخته ميشود ، نوعي پوشش تزئيني پركاربرد بوده كه از تركيب سيمان و پليمر به وجود مي آيد . دقت نمائيد كه ميتوانيد اين مواد را به صورت لايه اي ضخيم و نازك بر روي سطح بريزيد تا نماي محيط را به طور كل تغيير دهيد . درنهايت گفتني است كه اين تركيب خاص سريع خشك ميشود و به همين دليل در بين طراحان و معماران بسيار پرطرف دار است .

يكي از دانستني هايي كه بايد مدنظر داشته باشيد ، اينست كه  اين ماده خاص به معماران ، طراحان داخلي، سازندگان و صاحبان خانه اين امكان را مي دهد تا بتوانند نماي خانه را زيباتر كنند . باورنكردني است كه اين ماده به اندازه MDF داراي مقاومت بالايي است و از اين رو ميتوان از آن براي زيباسازي همه فضايي استفاده كرد .

 

مراحل اجرا پوشش ميكروسمنت

دقت كنيد، ميكروسمنت يكي از ساده ترين و آسانترين پوشش بتني است كه بايد قبل از اجراي  آن چند نكته را درنظر داشته باشيد . اينكه معمولا ميكرو اسكريد ، براي اجرا به مصالح سنگين نياز ندارد و ابزار هاي مورد نياز شما تنها سنگ سنباده نوساني و دستگاه پرداخت سطوح و همچنين جارو برقي و ابزارهاي ساده مثل ابزارهاي اندازه گيري و ماله است كه در ادامه بيشتر با آن آشنا مي شويد .

 

مرحله پياده سازي

در حقيقت ، اين مرحله شامل كليه فعاليت هاي اوليه مورد نياز براي نصب يك ميكرو سمنت است .  اساسا در اين مرحله بايستي سطوح را به طور كامل تميز كنيم تا هيچ آلاينده اي بر روي سطح اجرا باقي نماند . در صورت امكان بهتر است رطوبت كفپوش اندازه گيري و بررسي شود تا در وسط كار اجرا به مشكل بر نخوريم . در اين مرحله بعد از اطمينان از نبودن آب بايستي كف بررسي شود .

نهايتا بهتراست كه اين كار را بي اهميت نشماريد و با دقت بالايي چند بار اين موضوع را چك كنيم .

 

استفاده از پوشش هاي پايه ميكروسمنت

اين نكته را در نظر داشته باشيد كه پس از اتمام فعاليت هاي مقدماتي ، نوبت به اولين كاربرد ميكروسمنت مي رسد . ماده بايد به طور مساوي با تجهيزات مناسب ( مله فلزي) در سراسر سطح پخش شود . بايستي 2 بار ماده را بر روي سطح بريزيد و با استفاده از يك دستگاه خشك كن و سنباده سطح آن را صاف كنيد .

 

آشپزخانه

جالب است كه ميكروسمنت در آشپزخانه ها به روش هاي مختلفي قابل استفاده است . از اين محصول مي توانيد در قسمت مختلف آشپزخانه از آن استفاده كنيد . در اين مواقع خاص ، تركيب رنگي مختلف و نيز بافت اين محصول به ما اجازه مي دهد بتوانيم از اين مدل پوشش در هر خانه اي استفاده كنيم .

 

استخر

توجه نمائيد كه پوشاندن تاج و اطراف استخر با ميكروسمنت موفقيت تضميني است. همچنين عدم لغزش و ضد آب بودن پوشش هاي تزئيني و همچنين مقاومت عالي آنها در برابر اشعه ماوراء بنفش، آنها را براي پوشش استخرهاي سرپوشيده و روباز ايده آل كرده است .

 

مزاياي آن :

ميكروسمنت يك پوشش تزئيني است كه داراي ويژگي هاي بسيار خوبي است كه  در اينجا مي خواهيم ، خلاصه اي از مزاياي اصلي ميكروسمنت را برلايتان بازگو كنيم  :

  • دست ساز و مناسب .
  • چسبندگي بالا .
  • ايجاد فضايي خاص .
  • سطح بدون درز .
  • كاربرد بالا .
  • محصول 100% سازگار با محيط زيست .
  • نگهداري و تميز كردن آسان با آب و صابون با pH خنثي .
  • فضاهاي خالي از ميكروب و باكتري .
  • نصب آسان .
  • قيمت بسيار مرقوم به صرفه اقتصادي .
  • طيف گسترده اي از رنگ ها و بافت هاي ميكروسمنت .
  • سازگار با كاشي ، مرمر، ظروف سنگي، بتن، سيمان، گچ و غيره .
  • مقاوم در برابر ضربه ،خط و خش و محصولات شيميايي .
  • ضد آب ، ضد لغزش، بسته به نوع پرداخت .

 

معايب آن :

درواقع ، طبيعي است كه يك ماده نسبتاً جديد داري از عيوب خاصي باشد . زيرا به دليل جديد بودن در معرض يك فرآيند بهينه سازي لازم است .

بدين منظور ، معايب ميكروسمنت بدين گونه است :

معمولا عايق نسبتا متوسطي است ، بنابراين در صورت مواجهه با نوسانات ناگهاني دما، در حفظ گرماي ساختمان بي فايده است .

متاسفانه براق كردن سطح آن هزينه تعمير و نگهداري آن را افزايش مي دهد و از اين رو نيز افراد بايد يك سره به دنبال مرمت كاري آن باشند .

تقريبا نصب و اجراي آن نياز به نيروي متخصص و تاييد شده دارد . همچنين فراموش نكنيد كه عدم توجه به اين موضوع  ، ميتواند با هزينه هاي سرسام آوري نيز روبرو شوند .

بايد دانست كه سطوح ميكروسمنت به تغييرات فيزيكي حساس هستند، بنابراين احتمال ايجاد خراش و لكه در آن بسيار زياد است .

اين نكته را به خاطر بسپاريد كه دوره زماني اجراي كفپوش ميكروسمنت به طور متوسط ​​مي تواند يك هفته طول بكشد .

در ضمن ، آنها لزوما به يك پايه نگهدارنده خوب نياز دارند . استفاده نكردن از اين پايه خوب مثل مش فايبرگلاس ميتواند عمر مفيد آنها را كاهش دهد .

* سوالات متداول درباره ميكروسمنت *


1) سختي و مقاومت ميكروسمنت چقدر است ؟

بهتر است بدانيد كه يكي از ويژگي هاي ميكروسمنت نسبت به ساير پوشش هاي تزئيني مقاومت و سختي بالاي آن است . در همين راستا ، عوامل زيادي مي توانند بر مقاومت و سختي اين پوشش تأثير بگذارند، از جمله : بستري كه ريز سيمان روي آن اعمال مي شود .


2) از ميكروسمنت در چه سطوحي ميتوان استفاده كرد ؟

اصولا از ميكروسمنت براي طراحي و دكوراسيون فضا هاي مختلف خانه ميتوان استفاده كرد . زيرا اين قابليت را دارد كه به جاي سيمان، سنگ، مرمر، كاشي، گچ و غيره نماي خانه را تغيير دهد . تنها به چند نكته اساسي و كاربردي بايد توجه داشت كه مسائل مهم به شرح زير است :

  • بطور كلي ، سطح كار بايد عاري از هر گونه گرد و خاك باشد و پيش از اجرا بايد تميز و خشك شود .
  • همواره سطح زيرين كار بايد از استحكام مناسبي برخوردار باشد ، اگر اين چنين نبود بايد حتما زير سازي انجام شود .
  • تا حد امكان ميكرو سمنت را روي چوب طبيعي استفاده نكنيد و از انجام اين كار پرهيز كنيد .

 

3)  آيا ميكروسمنت در برابر آب مقاوم است ؟

نكته اي كه بايد بدان توجه داشت ،  اينست كه ميكروسمنت به خودي خود غير قابل نفوذ نيست . استفاده از لايه ي آخر كه لايه ي ضد آب است براي اتمام محصول ميكروسمنت واجب است . ممكن است كه ميكروسمنت در سينك، وان حمام و يا محيط هاي خيس استفاده شود . اين در صورتي امكان دارد كه حتما لايه ي آخر ميكروسمنت درست اجرا شود .


4) لغزندگي ميكروسمنت چه ميزان است ؟

فراموش نشود كه بر خلاف اينكه سطح آن پس از اجرا بسيار صاف و بدون تخلخل ديده مي شود داراي سطحي كاملا غير لغزنده است كه بدون نگراني مي توانيد در مكان هاي مختلف از آن استفاده كنيد .

 

5) مدت زمان نصب اين كار چقدر است ؟

در نهايت ، نصب ميكروسمنت معمولا بين 3 تا 5 روز طول مي كشد . براي استفاده و راه رفتن روي اين سطوح يك هفته زمان لازم است تا سطح كاملا خشك شود .

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.