آشنايي با پتينه كاري و انواع مدل هاي بي نظير آن

بطور كلي ، اگر بخواهيم اين واژه را در لغت مورد بررسي قرار دهيم، بايد بگوئيم كه پتينه به معناي كهنگي و زنگار مي باشد اما در حقيقت اصطلاحي است كه از آن در رنگ كاري ساختمان به عنوان يك سبك فوق العاده كاربردي از كار نقاشي ساختمان به كار مي آيد .

در اينجا تمايل داريم شما را نكات اساسي و مهم درمورد هنر پتينه كاري، انواع مدل هاي آن و اين كه چه جاهايي كاربرد دارد نيز بپردازيم . به طور مثال ، اگر در حال بازسازي، طراحي داخلي و يا هر گونه تغيير در دكوراسيون منزل و يا محل كار خود هستيد و يا دوست داريد كه تغييراتي در ظاهر وسايل منزلتان به وجود آوريد، آشنايي با پتينه كاري مي‌تواند كمك شاياني دراين زمينه داشته باشد .


شايد برايتان پيش بيايد كه  به دنبال مواد خوب و تركيباتي خالص باشيد تا بتوانيد به نحو احسن ،  نماي خانه خود را كلا تغيير دهيد. در اين مواقع ، نظر مثبت ما اينست كه از پتينه كاري كه يكي از راه‌ هاي زيبا و قديمي چيدمان و زيبا سازي خانه است ، كمك بگيريد . در همين راستا ، دقت داشته باشيد كه با استفاده از روش‌ هاي مدرن و كلاسيك اين هنر خاص ميتوانيد خانه خود به بهترين شكل  چيدمان كنيد . بهتر است در اين زمينه آگاهي لازم را داشته باشيد كه پتينه كاري هنري دستي است كه با بهره گيري از بافت و رنگ هاي مختلف ايجاد ميشود . دركل ، پتينه با ايجاد يك سطح خاص استايل فضا را به طور كامل تغيير مي دهد .

تاريخچه پتينه كاري

درحقيقت ، پتينه به سبكي از رنگ آميزي گفته مي شود كه با اصول خاص طراحي خود به جسم و يا فضا حالت خاص و كهنه اي را مي دهد . از اين نكته نيز غافل نمانيد كه امروزه با پيشرفت علم معماري و ابداع سبك هاي نوين و متريال هاي جديد ميتوانيد نماي خانه خود را به طور كلي تغيير دهيد .

شايان ذكر است كه بدانيد ،هنر پتينه  براي اولين بار در كشور ايتاليا شناخته شده است . در همين زمينه ،  معماران و هنرمندان از اين هنر براي تغيير دكوراسيون فضاهاي خود استفاده ميكردند . اصولا اين هنر تكنيك و اصول كهنه كاري است كه ميتوان با استفاده از اين هنر خاص و پرطرفدار ، فضاي خانه خود را به طور كل تغيير دهيم . در مجموع ، با استفاده از رنگ هاي جديد ميتوان يك بنا را از نظر ظاهر و سبك ، قديمي و سنتي كرد . همچنين اگر دوست داريد يك حس نوستالژي در طراحي منزل خود ايجاد كنيد و با استفاده از تجهيزات جديد و امروزي ،  يك قاب قديمي و تصويري كهنه از لوازم و ساختار منزل خود به نمايش بگذاريد ، از پتينه كاري براي دكوراسيون داخلي و طراحي بناي منزل خود استفاده كنيد .

 

پتينه

تقريبا تاحدودي متوجه شديد كه پتينه كاري هنري مي باشد كه با بهره گيري از بافت و رنگ هاي مختلف نماي خانه را به طور كلي تغيير مي دهد . لازم است بدانيد كه اين هنر با ايجاد يك سطح جدا كننده بين جسم اصلي و رنگي كه قرار است روي اجسام قرار گيرد باعث ميشود وسايل كهنه و فرسوده و به عبارتي اكسيده شده ديده شوند . در نتيجه بايد گفت كه ، رنگ سبز فسفات شده يكي از شاخه هاي اصلي اين هنر خاص و زيبا مي باشد .

بطور ساده تر مي توان گفت كه پتينه كاري يكي از تكنيك هاي خاص و به دلنشين نقاشي است كه قادر است با هنر خود به اشياء حالت كهنگي و خوردگي شده بدهد . همچنين ميتوان از اين تكنيك بي نظير در قسمت هاي مختلف خانه استفاده كرد و از اين طريق با اندكي هزينه نماي وسايل و خود خانه را به طوركلي تغيير داد .

فراموش نكنيد كه اين هنر رنگ‌ ، نقش پوشاننده ، روشن كننده و مات كننده دارد . بهتر است بدانيد كه  پتينه كاري هنري پر طرفدار است و مي تواند  با رنگ‌ هاي دكوراتيو و ابزارهاي مختلف روي سطوح مختلف ، بافت خاصي را ايجاد كند و امكان دوباره استفاده كردن از ظروف قديمي را مهيا سازد .

 

دكوراسيون فضا با هنر پتينه

در حقيقت همه شما تاكنون در طول زندگي روزمره ي خود فضاهايي را ديده ايد كه چشم و حواس شما را به خود معطوف كرده و هرگز از ديدن آن خسته نمي شويد . مهم است بدانيد كه اين هنر خلاقانه كه شما از ديدن و تماشاي آن خسته نميشويد پتينه كاري است . همچنين  رنگ‌ هاي مختلف در كنار طرح‌ هاي متنوع و زيبايي قابل توجهي كه دارد مي تواند براي محيط‌ هاي داخلي و حتي خارجي جذاب باشد .

نكته قابل توجهي كه بايد بدان اهميت داد ، اينست كه از هنر پتينه ميتوان در قسمت هاي مختلف خانه استفاده كرد . به عنوان مثال ، در همه مكان ها  از جمله : داخل و خارج از منزل ، سالن‌ هاي كنفرانس، هتل‌ ها، بيمارستان‌ ها و مدارس و… .

 

سبك هاي پتينه كاري

در واقع ، حالا كه اطلاعات و دانش خود را در اين زمينه بدست آورده ايد  ، زمان آن رسيده كه با سبك هاي اين هنر خاص آشنا شويد تا بتوانيد محيط خود را به بهترين شكل ممكن ، طراحي و دكوراسيون كنيد. بطور كلي ، اين هنر دو سبك اصلي و پايه دارد كه ميتوانيد از آن براي تغيير چيدمان خانه خود استفاده كنيد  .

اين دو سبك شامل : سبك مدرن و سبك كلاسيك است كه در ادامه هر كدام را برايتان توضيح مي دهيم .

(1)سبك كلاسيك

بايد دانست كه از اين سبك بيشتر در خانه كلاسيك و وسنتي استفاده ميشود . به طور كلي هدف از پتينه كاري كلاسيك ايجاد جلوه قديمي و كهنه است . آگاه باشيد كه در اين سبك از ورق طلا ، مس و برنج براي برجسته كردن سطوح استفاده ميشود .

به ياد داشته باشيد كه در سبك كلاسيك بيشتر از رنگ هاي سنگين و كلاسيك مانند آبي درباري استفاده ميشود . اين سبك متقابلا هم زمان و هم هزينه زيادي را براي اجرا ميطلبد. بدين ترتيب ، از نظر زيبا شناختي ، بايد توجه داشته باشيد كه در چه فضايي و با چه معماري از اين سبك كلاسيك پتينه استفاده ميكنيد . زيرا توجه نداشتن به اين موضوع مهم ،  همخواني را از بين ميبرد و نيز هزينه هاي شما را به طرز چشمگيري افزايش ميدهد .

 

(2) سبك مدرن

ناگفته نماند كه امروزه از سبك مدرن اين هنر باستاني بيشتر استفاده ميشود . با پيشرفت روز افزون علم نيز مهندسان و معماران روش هاي جديدي براي اين هنر ابداع كرده اند كه ميتوان از آن براي ايجاد نماي زيبا تر استفاده كرد . دقت نمائيد كه در سبك مدرن افراد تنها به چند رنگ و مدل خاص محدود نيستند بلكه ميتوانند از الگوهاي متنوع و مورد دلخواه نيز استفاده كنند . همچنين  از نظر كاربرد‌ و قابليت بسيار داشتن نيز نوع مدرن اين هنر طيف گسترده‌ اي را پوشش ميدهد . ميتوان آن را رو سطوح مختلفي از قبيل چوب ، شيشه و نيز متريال ديگر اجرا كرد . در اين سبك شما ميتوانيد براساس علاقه  سليقه خاص خود فوق العاده ترين مدل را سفارش دهيد .

درنتيجه  با توجه به معماري‌ و طراحي هايي كه امروزه در خانه ها اجرا ميشود شايد بتوان گفت سبك مدرن از نظر طراحان پر كاربرد تر است . اين سبك با تنوع مدل و الگو اجازه ميدهد افراد آزادانه مدل دلخواه و مد نظر خود را انتخاب كنند .

 

{ انواع جذاب روش هاي پتينه كاري }

بهتر است بدانيد كه هنر پتينه داراي رنگ‌ ها و طرح‌ ها مختلفي ميباشد كه ميتوان آنها را روي ظروف، قاب عكس، انواع تابلوها، اشياء تزئيني ونيز در قسمت‌ هاي مختلف دكوراسيون داخلي و خارجي خانه اعمال كرد . دقت لازم را داشته باشيد كه با اين هنر زينتي ، نماي خانه به طور كلي تغيير مي كند و زيبا تر و جذاب تر ميشود .

 

پتينه با ورق طلا

خوب است بدانيد كه يكي از روش‌ هاي خاص و بي نظير  پتينه كاري، كار كردن با ورقه‌ طلا مي باشد . ابتدا بايد سطح مورد نظر را با رنگ روغن يا اكريليك رنگ كنيد پس از خشك شدن رنگ، چسب ورقه‌ ي زينتي را با آب رقيق نماييد و آن را با قلمو بر روي سطح مورد نظر بزنيد. اجازه دهيد تا چسب بر روي سطح بي‌ رنگ شود و در طول اين مدت توجه كنيد كه سطح در معرض آلودگي و خاك قرار نگيرد. پس از بي‌ رنگ شدن چسب، ورق زينتي را روي سطح بچسبانيد و به آرامي با يك پارچه روي ورقه را ماساژ دهيد.

 

پتينه كروكوديل

نكته قابل ذكر اينست كه پتينه كروكوديل در دو نوع برجسته و صاف اجرا ميشود ، همانطور كه از اسم آن پيداست به دليل جهت شباهت بسيار طرح آن به پوست كروكوديل اين نام را به آن اطلاق داده اند . اين نوع از پتينه در روسيه و تركيه متداول است و جزء طرح ها و الگو هاي ثابتي بوده كه ميتوانيد از آن براي تغيير دكوراسيون خانه خود استفاده كنيد . در نوع برجسته يا پلاست وجود دارد كه ميتوان براساس استايل و سليقه شخصي يكي از اين الگو را انتخاب كرد . بايد بدانيد كه نحوه‌ ي اجرا مانند ساير پتينه‌هاي پلاستر 2 مرحله اي است . ابتدا خمير مخصوص پتينه پلاستر روي غلتك با طرح كروكوديل ميريزيم ، سپس به روش رفت و برگشتي الگو برروي سطح ترسيم مي كنيم .

 

پتينه براشو

در واقع اين الگو در زير مجموعه پتينه هاي پلاستر قرار دارد . توجه و آگاهي لازم را داشته باشيد كه  براي اجراي اين طرح خاص شما به ماله و كاردك نياز داريد . بعد از آماده سازي مواد بايستي با يك غلتك دكوراتيو طرح را روي سطح اجرا كنيد . با اجرا اين الگو خاص ديوار خانه نيز زيبا تر ميشود . پس از اجراي بافت با رنگهاي مخصوص پتينه سطح روي كار را رنگ آميزي كنيد . اين الگو خاص در زير گروه پينه هاي برجسته قرار ميگيرد و ميتوانيد از آن براي تغيير در دكوراسيون محيط هاي بيرون و نماي خانه استفاده كنيد . اين ملات خاص داراي دوام بالايي است .

 

پتينه لاك الكل

خبر خوب اينست كه ، يكي ديگر مواد ارگانيك و طبيعي  و همچنين تركيباتي كه ميتوانيد از آن براي تغيير دكوراسيون خانه استفاده كنيد لاك الكل است . نكته ي مهم و جالبي است كه بدانيد لاك الكل به خاطر تركيبات و مواد معدني كه دارد قادر است از سطح چوب محافظت كند و از اين رو از خوردگي و آسيب هاي احتمالي آن نيز تا حدودي جلوگيري ميكند . براي ايجاد الگو پتينه برروي سطح چوب مقداري لاك الكل را برروي پنبه بريزيد و به صورت مدام بر روي سطح كار ضربه وارد كنيد . بنابراين ، در پايان كار مشاهده مي كنيد كه بافت چوب شما زيباتر و خواستني تر شده است و از اين رو نماي خانه شما را تغيير مي دهد .


*** مزاياي هنر پتينه كاري ***

همانطور كه در اين مبحث نيز بدان اشاره كرديم از هنر پتينه ميتوانيم در تمام قسمت هاي خانه استفاده كنيم .

  • از نظر هزينه مقرون به صرفه است .
  • داراي عمر مفيد بالايي است و ميتواند نماي خانه را به طور كلي تغيير دهد .
  • داراي الگوها و مدلهاي مختلفي است كه ميتوانيد آزاده مدل خود را انتخاب كنيد .
  • قابل شستشو (البته در پتينه آكريليك بايد توجه لازم به كار رود چراكه آب حلال رنگ آكريليك ميباشد) .
  • قائدتا اجرا يا اعمال پتينه در كوتاه‌ ترين زمان بر ديوارها و حتي سقف .
  • قابليت خشك شدن سريع به همراه قابليت پوشش ايرادات مختلف ديوار مانند ترك‌ ها و پوسته‌ شدن رنگ و گچ و غيره .

 

*** معايب پتينه كاري ***

توجه داشته باشيد كه كار حتما بايد توسط يك پتينه كار حرفه اي اجرا شود ، زيرا توجه نكردن به اين موضوع هزينه جانبي شما را افزايش ميدهد و از طرفي نتيجه كار اصلا خوب نيست .

درنهايت به اين نكته توجه نمائيد و بدانيد كه شما بعد از اجراي كار نميتوانيد به راحتي الگو را تغيير دهيد ، به همين دليل قبل از انتخاب بايد مدل تمام طرح هاي آنرا مشاهده كنيد و يك مدل خاص و ايده آل خود را انتخاب كنيد چون درصورت پشيماني ، هيچ اقدامي نميتوان كرد .

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.