هر آنچه بايد درباره اصول نورپردازي آشپزخانه بدانيد.

مطمئنا همه شما تاحدودي مي دانيد كه آشپزخانه قلب تپنده خانه است و جزو يكي از پر رفت و آمد ترين اتاق خانه محسوب ميشود . از اين رو ناگفته نماند كه خانم خانه وقت زيادي از روز را در آشپزخانه مي گذراند ، بنابراين توجه كردن به دكوراسيون و نورپردازي آشپزخانه اهميت شاياني دارد .

درواقع ، اگر بدانيد نورپردازي را در كدام قسمت هاي آشپزخانه به كار ببريد ، در اينصورت مي توانيد به بهبود كيفيت فضاي آشپزخانه تان كمك بيشتري كنيد . در ادامه ويكي سرا انواع مدلهاي نورپردازي آشپزخانه را در اختيارتان گذاشته است تا با توجه به تكنيك هاي ذكر شده در ادامه ، بتوانيد فضاي آشپزخانه تان را ايده آل و جذاب تر كنيد .

*** نورپردازي آشپزخانه ***

بطور اصولي نورپردازي در قسمت هاي مختلف آشپزخانه ميتواند بر زيباتر شدن اين محيط تاثيرات مثبتي بگذارد . بنابراين ، شما مي توانيد از مدل هاي مختلف نور پردازي استفاده كنيد . آگاه باشيد كه انتخاب نوع نورپردازي به ابعاد فضاي مورد نظر شما بستگي دارد . بدين ترتيب ، بهتر است كه اصول نورپردازي آشپزخانه و كابينت ها را بدانيد و به درستي از آن استفاده كنيد تا بتوانيد شاهد فضايي لوكس و متفاوت باشيد .

براي اينكه بتوانيد نورپردازي اين فضا را حرفه اي و مدرن انجام دهيد ، بايد اصول خاصي را رعايت فرمائيد تا بتوانيد بهترين نتيجه ممكن را دريافت كنيد . در ادامه اين مبحث ، مي خواهيم چند مورد از مهمترين اصول نورپردازي را خدمتتان عرض كنيم تا بتوانيد با توجه كردن به اين نكات كار شما راحتتر شود .

براي اطلاعات و دانش بيشتر درمورد اين ايده جذاب و امروزي بهتر است كه ادامه اين مطلب را دنبال كنيد :

 

مدل نور پردازي

مهم است بدانيد كه قبل از اينكه نورپردازي آشپزخانه را انجام دهيد ، بايد ببينيد كه اصلا هدف شما از نورپردازي چيست ؟

مثلا برخي از اشخاص نيز هستند كه دوست دارند با نورپردازي ، فضايي كافي شاپي در آشپزخانه شان ايجاد كنند ، در همين راستا ، برخي از افراد هم مي خواهند فقط نورپردازي تزئيني و شيك را در اين فضا اجرا كنند .

با اين اوصاف ، ابتدا بايد هدف خودتان را انتخاب كنيد و سپس بر اساس آن تصميم بگيريد كه كدام مدل نور پردازي براي شما راحتتر و مناسب تر است . بنابراين نتيجه مي گيريم كه از وسايل نور پردازي به گونه اي استفاده كنيد تا با كمترين هزينه ممكن يك محيط ايده آل و دوست داشتني براي خود ايجاد كنيد .

 

هماهنگي اجرا آشپزخانه

بطور كلي ، در دنياي مدرن امروز بخش زيادي از دكوراسيون داخلي با نورپردازي و نحوه انتخاب روشنايي مناسب براي محيط گره خورده است . ديگر نميتوان يك فضاي داخلي را بدون نورپردازي استاندارد ، زيبا و البته بهينه تصور كرد . دقت داشته باشيد كه اين باور در سال‌ هاي گذشته شكلي علمي‌ تر و تخصصي‌ تر نيز به خود گرفته است . براي مثال چند سال قبل نورپردازي تنها بخشي از فرآيند دكوراسيون بود كه در بهترين حالت ميتوانست به زيباتر شدن فضا كمك كند.

اما اين روزها ، فرآيند نورپردازي يكي از اصلي‌ ترين بخش‌ هاي طراحي دكوراسيون داخلي است كه علاوه ‌بر روشن و زيباتر كردن فضا ميتواند تغييراتي اساسي و ويژه اي را در محيط ايجاد كند . بدين منظور ، بايد بدانيد و آگاه باشيد كه از چه نوع نور پردازي براي محيط آشپزخانه خود استفاده كنيد تا يك فضاي ايده آل داشته باشيد .

مثلا نور مخفي براي همه آشپزخانه ها مناسب نيست ، يا چراغ هاي آويز هم نميتواند همه نوع آشپزخانه ها را زيبا كند . پس اندازه و استايل آشپزخانه خود را بشناسيد و دريابيد كه از چه رنگ هايي در اين فضا استفاده شده ، تا بتوانيد بهترين نوع نور را براي خودتان انتخاب كنيد.

 

كاربرد هاي آشپزخانه

گاهي اوقات ممكن است آشپزخانه بزرگ باشد و يك جزيره در وسط آن قرار گيرد . در اين حالت بايد بدانيد از چه وسايل نور پردازي براي تابش نور بيشتر استفاده كنيد . اگر در حال حاضر روي جزيره آشپزخانه شما سينك يا اجاق گاز نصب شده و يا قرار است در آينده آن را اضافه كنيد ، بهتر است به نوع نور پردازي اين فضا بيشتر توجه كنيد . در نهايت ، نورهاي بسيار روشن يا بسيار تيره براي جزيره آشپزخانه مناسب نيستند .

براي شناخت انواع جزيره آشپزخانه ميتوانيد مقاله ( آشپزخانه جزيره چيست و براي چه محيط هايي مناسب است + انواع مدل ها ۲۰۲۱ ) را مطالعه نمائيد .

 

سبك دكوراسيون

طبق گفته هاي طراحان حرفه اي ، دكوراسيون آشپزخانه بايد با دكوراسيون كلي هماهنگي داشته باشد . مثلا اگر سبك خانه شما به صورت كلاسيك است ، بايد از نورهاي كلاسيك استفاده كنيد تا خانه شما زيباتر شود ، يا اگر سبك خانه شما مدرن است و مي خواهيد آشپزخانه هم به همين شكل ديزاين كنيد مي توانيد از چراغ هاي ال اي دي و آويز هاي مدرن استفاده كنيد . در كل ، توجه كردن به اين نكات ساده چهره آشپزخانه شما را زيباتر ميكند .

 

رنگ نور پردازي

پيشنهاد ميشود كه براي نورپردازي آشپزخانه ، رنگ مناسبي را انتخاب كنيد تا در كنار زيبايي ، بتوانيد محيط را خاص تر كنيد . پس بهتر است در انتخاب رنگ نورپردازي آشپزخانه ، اين موضوع را هم به خاطر بسپاريد و به آن توجه كنيد . تا به اينجا اصول نورپردازي آشپزخانه را توضيح داديم و خدمتتان عرض كرديم كه براي اين كار چه نكاتي را بايد رعايت كنيد تا بتوانيد بهترين نتيجه را از نورپردازي دريافت كنيد .

حالا مي خواهيم چندين ايده جذاب و كاربردي را به شما معرفي كنيم . خوشبختانه رعايت اين اصول پايه مي تواند آشپزخانه شما را زيبا و خواستني نشان دهد .


*** انواع مدلهاي نور پردازي آشپزخانه ***

 

نور پردازي دو قسمتي

فراموش نكنيد كه نورپردازي دو قسمتي يا جدا كننده كه گاهي به نام نورپردازي جانبي نيز شناخته ميشود ، تكنيكي عالي براي ايجاد فضايي پر رمز و راز است . تنظيم منبع نور در اين روش بسيار ساده است . كافي است منبع نور را مستقيما به طرف محيط مورد نظر بچرخانيم .

 

نور پردازي ريلي

بهتر است بدانيد ، در اين شيوه همانطور كه از نامش پيداست، از چراغ‌ ها به صورت ريلي و طولي استفاده ميشود . مهم‌ ترين مزيت اساسي و كاربردي  اين شيوه از نورپردازي ، امكان ايجاد طرح‌ هاي خلاقانه و زيبا در زمان اجراي دكوراسيون داخلي است .

به نوعي مي توان گفت كه دست شما براي طراحي ، دكوراسيون شيك و مدرن آشپزخانه كاملا باز است و درنهايت نيز دكوراسيوني مدرن، ساده و شيك خواهيد داشت . در مجموع ، اين نوع نورپردازي، هم براي آشپزخانه هم در فضا هايي مانند اتاق خواب و حتي سرويس‌ بهداشتي كارآمد است و از سري نورپردازي‌ هاي لوكس خانه به‌ شمار ميايد . علاوه ‌بر دكوراسيون آشپزخانه ، ميتوان از اين تكنيك نورپردازي براي دكوراسيون فضاهاي ديگر نيز استفاده كرد .

 

نور پردازي وظيفه اي آشپزخانه

معمولا نورپردازي وظيفه‌ اي را ميتوان نوعي از نورپردازي متمركز دانست ، چرا كه در اين شيوه نيز نور بر يك فضاي خاص تمركز دارد ، اما مهم‌ ترين تفاوت آنها در كاربرد شان است . نورپردازي وظيفه‌ اي تنها يك وظيفه خاص را به عهده دارد . اين نوع نورپردازي در آشپزخانه ، بالاي ميز ناهارخوري ، بالاي كانتر آشپزخانه و فضاهايي از اين دست ، بسيار كاربردي است . براي اجراي اين تكنيك نورپردازي بهتر است از چراغ‌ هاي انعكاسي استفاده كنيد . بزرگ‌ ترين مزيت‌ هاي اين نورپردازي خاص ؛ افزايش تمركز ، ايجاد ديد بهتر در محيط و صرفه‌ جويي در روشنايي است .

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.