دكوراسيون مينيمال يا سبك مينيمال چيست ؟

در اصل كلمه مينيمال واژه‌اي لاتين minimal است كه در لغت نامه به معني حداقل مي باشد .  به همين منظور، سبك مينيمال به ساده بودن و ساده گرايي گرايش دارند. در هنر نيز مينيماليسم يك سبك بوده و هنرمند طرح يا اثر خود را با ساده‌ترين ويژگي‌ها و جزئيات خلق مي‌ كند.

لازم است بدانيد ، ساده گرايي يا مينيماليسم يك مكتب هنري است كه اساس آثار و بيان خود را از سبك دكوراسيون مينيمال  بر پايه سادگي بيان و روش هاي ساده وخالي از پيچيدگي معمول فلسفي و يا شبه فلسفي بنيان گذاشته است .  مطمئنا همه شما دوست داريد كه  يك دكوراسيون منظم و مرتب داشته باشيد . در حالت معمول ، نظم و نيز الگوهاي ساده و در عين حال خاص و به دلنشين ، از نشانه هاي سبك مينيمال دكوراسيون داخلي است .

درهمين راستا ، ريچارد هالووي (Richard Holloway) طراح و معمار فرانسوي بر اين عقيده است كه مينماليست بر سادگي ، وضوح و يكتايي اشاره مي كند . دركل با استفاده از اين سبك ميتوانيد به زندگي خود قدرت، نشاط و شادي بينظيري ببخشيد و از تماشاي محيط زندگي خود لذت چنداني ببريد .

 

سبك دكوراسيون داخلي مينيمال

در حقيقت بهتر است ،  آگاهي لازم را در اين زمينه داشته باشيد كه سبك مينمال بطور كل به الگوهاي ساده ، طراحي داخلي ، مد و موسيقي اشاره ميكند . بدين ترتيب ؛ اگر به آرامش نياز داريد و از شلوغ شدن و نيز بهم ريختگي هاي محيط خود خسته شده ايد ؛ در اين مواقع ،  پيشنهاد مي شود كه اين سبك را انتخاب كنيد .

بهتر است بدانيد كه اين سبك به نحوه چيدمان و نيز استايل وسايل و نيز تجهيزات تمركز ميكند ، در اين سبك دكوراسيون داخلي شما بايستي از شلوغ شدن محيط پرهيز كنيد و از نظم خاصي پيروي كنيد . بطور معمول ، هدف اصلي و پايه اين سبك ايجاد يك نظم خاص براي بالا بردن انرژي مثبت در فضا و محيط است . جالب است بدانيد كه اين سبك از قانون فنگ شويي پيروي ميكند . براي كسب اطلاعات بيشتر در خصوص اين قانون پايه ميتوانيد مقاله ( فنگ شويي چيست ؟ ) را مطالعه نمائيد .

ناگفته نماند كه ساده‌ گرايي، ساده‌ پسندي اساس اين سبك است . مينيماليسم جنبشي در اشكال مختلف هنري، به ويژه در هنرهاي تجسمي و موسيقي است ، به طور كلي اساس و پايه اين سبك بر از بين بردن تمام اشكال، رنگها، فرمها و … غير ضروري است. مينيماليسم يكي از سبك هاي طراحي داخلي است كه بر ساده بودن عناصر و اشكال دلالت ميكند .

 

تاريخچه سبك مينيمال

غالبا سبك مينيماليسم از اوايل قرن بيستم و تقريبا در سال 1920شروع شد . بعد از جنگ جهاني طراح و معماري به نام لود ويگ مايس ون از سبك مينمال پرده برداشت . اين معمار از اين سبك در طراحي و نيز دكوراسيون فضاي خود استفاده كرد و بعد از مدت كوتاهي استفاده از سبك مينمال آن را متوقف كرد .

لازم است بدانيد كه ساده گرايي سبك مينيمال به شكل هاي مختلفي از هنر ، موسيقي و طراحي داخلي اشاره ميكند . سبك مينيمال پس از جنگ جهاني دوم در غرب متولد شد . هنرمندان هنرهاي تجسمي آمريكايي در اواخر دهه 1960 و اوايل دهه 1970 ميلادي از اين سبك استفاده كردند . به طور كلي اين سبك بر پايه سادگي است ، طراحان سبك مينيمال بر اين باوراند كه از اشكال ساده و پايه بايستي در طراحي و نيز دكوراسيون فضا استفاده كرد .

بهتر است بدانيد كه از هنرمندان اين سبك مي توان به ديويد اسميت، دونالد جاد، ارنست تروا، سول لويت، كارل آندره، دن فلاوين، رابرت رايمن، رونالد بلادن و ريچارد سرا اشاره كرد . ساده‌گرايي را مي‌توان زاييده هنرمندان روس دورهٔ پس از انقلاب روسيه دانست . به طور كلي اين سبك در ايالات متحده به سرعت تبديل به يك جنبش هنري خاص شد . هنرمندان آن دوره از خطوط صاف براي خلق آثار خود استفاده ميكردند . آگاه باشيد كه آثار حجمي ريچارد سرا مرحله‌اي سنتي از ساده‌گرايي در آمريكا بود و به كارهاي ديويد اسميت نزديك بود . اين هنرمندان از اشكال و الگوهاي پايه براي خلق آثار خود استفاده ميكردند .

شايان ذكر است كه بدانيد ؛ جنبش ساده‌گرايي را مي‌توان در آثار توني اسميت، دانالد جاد، كارل آندره، دان فلاوين، رابرت موريس، سول لوويت، جان مك كراكن مشاهده كرد . آثار هنرمندان مينيماليست گاه كاملا تصادفي پديد ايجاد ميشود و گاه زادهٔ شكل‌هاي هندسي ساده و مكرر است .ساده‌گرايي و اجراي الگوهاي پايه به دور از هر گونه تصور قبلي ذهني پايه اين سبك است .

 

معمار و بيانگذار سبك مينيمال

گفتني است كه معايبلودويگ ميس فن در روهه معمار آلماني آمريكايي و سومين مدير باوهاوس از ۱۹۳۰ تا ۱۹۳۳ بود . او متولد 1886 بوده و يكي از تاثير گذار ترين اشخاص در طراحي مدرن و مينيمال مي باشد . جمله هاي معروف (كمتر بيشتر است) و (خدا در جزئيات است) از وي به جا مانده است كه اين جمله يكي از اصول طراحي مينيمال مي باشد . از جمله آثار او مي توان به خانه فارنزورث Farnsworth House، برج‌هاي لافايت Lafayette Pavilion Apartments، پاويون بارسلونا، ساختمان سيگرام، S. R. Crown Hall اشاره كرد.

 

قوانين پايه سبك مينيمال در دكوراسيون

در حقيقت ، استايل مينيمال يا در كل مينيماليست ، به معناي سادگي و بي آلايشي چيدمان شما است . در استايل مينيمال ، ما هيچ آيتم پرزرق و برق نداريم و پالت رنگي ما محدود است . همچنين در اين استايل از وسايل تزييني كمتر استفاده ميكنيم . اين استايل بسيار شيك، ساده و همچنين جذاب است و قادر ميباشد محيط زندگي شما را زيباتر كند . اگر قصد داريد كه از اين سبك براي چيدمان و نيز دكوراسيون خانه خود استفاده كنيد بهتر است در ادامه مطلب همراه ما باشيد .

در ادامه مبحث مي خواهيم  به تشريح قوانين اصلي و پايه اين سبك بپردازيم :

 

استفاده مفيد از فضا ها و ايجاد فضاي ذخيره سازي

تقريبا اكثر شما مي دانيد كه امروزه بيشتر خانه ها داراي ابعاد و اندازه كوچكي هستند ، به همين دليل توجه و نيز استفاده بهينه از فضاها يك اصل مهم و كاربردي مي باشد  . در اين شرايط ، بهتر است كه محيط خانه خود را بررسي كنيد و از هر فضايي كوچكي به صورت بهينه استفاده كنيد . زيرا رعايت و نيز پيروي كردن از اين اصل به شما در ايجاد نظم بيشتر كمك ميكند . از تجهيزات و نيز وسايل مختلف استفاده كنيد و محيط خود را به نظم خاصي چيدمان كنيد . پيروي كردن از اين اصل ظاهر خانه شما را منظم ميكند و از آشفته شدن و نامرتب بودن آن جلوگيري ميكند . 


ترجيح دادن كميت را بركيفيت

بهتر است بدانيد كه وقتي قرار است طرحي هم عملكردي باشه و هم زيبا و ساده ، موضوع كمي پيچيده و دشوار ميشود . در اين مواقع، بايد قبل از هر كاري محيط خود را دقيق بررسي كنيد . براي چيدمان و استفاده از الگو خاصي وقت بگذاريد و محيط خود را بازرسي كنيد . چيزي رو انتخاب كنيد كه خوش‌ساخت و بادوام باشد و با الگوهاي روز هم خاني داشته باشد . از وسايل و تجهيزاتي استفاده كنيد كه چند كاربد همزمان را شامل شود .

 

از بافت هاي مختلف استفاده كنيد 

مسلما همه شما ميدانيد كه استفاده از يك الگوي ساده ، اتاق را بي روح و كسل كننده مي كند . در اين مواقع ، بهتر است كه از چند الگو در يك راستا استفاده كنيد . به طور مثال ميتوانيد از پارچه هاي پشمي و تزئينات مخملي استفاده كنيد و به محيط گرماي خاصي  ببخشيد و از سوي ديگر الگوي  مينيمال را رعايت كنيد . فقط حواستان باشد كه از بافت هاي مختلف با الگوهاي متفاوت استفاده نكنيد . مثلا اگر رنگ پايه شما سفيد است خوب است كه براي انرژي بخشيدن به محيط آن را با رنگ‌هاي بژ، خاكستري و برنز يا مكمل‌هايي كه در طبيعت يافت مي شود ، استفاده كنيد .

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.